"I took the opportunity to check out your efforts at your website. Congratulations ...very nicely done and very professional."
En hilsen fra Raymond, en af de to Bridgeguys, som står bag vel nok verdens største bridgesite, BridgeGuys.com
Jens Kromann

Velkommen til min bridgeside

Usædvanlig sans - hvad må man og hvad må man ikke?

Skrevet af Jens U Kromann
05 Mar 2018
Usædvanlig sans - hvad må man og hvad må man ikke?

Jeg fik et spørgsmål om usædvanlig sans. Det drejede sig om indmeldingen 2ut efter at modstanderne havde åbnet 1 og Svarer havde støttet til 2. Normalt ville det jo vise de to laveste umeldte farver, klør og hjerter. Men Indmelder havde faktisk de to højeste, altså hjerter og spar. Der er to spørgsmål i det: Må 2ut vise andet end de to laveste umeldte farver, og hvordan kender man forskel på denne 2ut og en "almindelig" 2ut, altså ca 16 hp og hold i ruder?

Det sidste først: Det er et definitionsspørgsmål. I sådanne meldeforløb hvor modstanderne har meldt og støttet hinanden til 2-trinnet definerer vi simpelthen 2ut som usædvanlig. Se spørgsmålet og mit svar her.

Så til bridgelovene om dette spørgsmål: Modstanderne har krav på at kende mindst den ene farve, når en kunstig melding viser 2 farver. 2ut må altså ikke bare vise to ubekendte farver, men de to farver behøver dog ikke at være de to laveste. Man skal bare have en håndfast aftale om det og oplyse modstanderne om den, hvis de spørger. De mulige aftaler fremgår af mit svar på et spørgsmål herom, som kan ses her.

Jeg har også indsat et par eksempler i opslaget om usædvanlig sans.

* Genmelding 1ut når makker har passet

Skrevet af Jens U Kromann
27 Feb 2018
*  Genmelding 1ut når makker har passet

Du sidder med 6-7 hp og hører makker åbne med 1 og næste mand indmelder 1; du har KD983 og et par point mere ved siden af, men ikke nok til at melde på 2-trinnet, og du kan ikke melde 1ut, for du mangler hold i spar. Du må derfor passe, og nu hører du makker genmelde 1ut. Hvad har makker?

Svaret får du i et nyt opslag: Genmelding 1ut når makker har passet efter en indmelding.

Det er ikke så usædvanligt at se mindre rutinerede spillere lave fejl her, og det kan blive dyrt!

Unoder ved bridgebordet. Hvad gør man?

Skrevet af Jens U Kromann
20 Feb 2018
Unoder ved bridgebordet. Hvad gør man?


Jeg fik et rigtig godt spørgsmål om hvad man gør ved alle de små almindelige unoder, hvis man nu ikke vil have ord for at være kværulant. Manglende stopkort, uvanen med at fjerne meldekortene inden der er spillet ud var egentlig anledningen til spørgsmålet, og jeg har selv føjet et par mere til. Jeg har lagt spørgsmålet op under fanen Spørgsmål og Svar: Unoder ved bridgebordet. Hvad gør man?

Der er nok mange der let kan føje yderligere eksempler til listen.


Michaels cuebid revideret

Skrevet af Jens U Kromann
06 Feb 2018
Michaels cuebid revideret

Jeg har gennemskrevet Michaels cuebid og bl.a. trindelt konventionen så man kan starte med overmelding i minor, gå videre med overmelding i major, og siden lægge flere lag på, hvis man har lyst.

Det stærke relæ 2ut har fået sit selvstændige afsnit; det kan jo langt hen ad vejen undværes. En ny tilføjelse er afsnit V som handler om, hvad Fortsætter kan gøre, hvis Svarer melder videre, altså i et meldeforløb som:

Åbner   Indmelder   Svarer   Fortsætter

  1          2!           3          ?


Jeg bør nok tilføje, at Michaels cuebid findes i et utal af varianter mht kravene til styrke og fordeling. Jeg vil tro, at den version jeg har beskrevet her er tæt på den gængse i Danmark, måske bortset fra, at jeg har valgt et lidt andet styrkeniveau for overmeldingen i minor, nemlig 8-14hp, hvor man tidligere brugte 6-11. Det skyldes i høj grad, at jeg ikke ønsker at bringe nogen i uføre! Men styrkekravene skal som altid tages med et gran salt: Jo bedre fordeling, desto færre point kan man gå ind med.


Ny farve fra Åbner: Krav eller ikke krav?

Skrevet af Jens U Kromann
16 Jan 2018
Ny farve fra Åbner: Krav eller ikke krav?

Du sidder med 6 honnørpoint og en ussel firfarve, som du med ulyst har meldt efter din makkers åbning, og nu melder han ny farve. Må du passe?

Ja, det må du, for simpel ny farve fra Åbner er ikke krav (og limiteret til 18 hp), men du skal også se på din hånd en ekstra gang: Er der noget positivt at sige om den? Mellemkort? Honnører i makkers farver?

I et nyt opslag om Ny farve fra Åbner - Krav eller ikke krav? har jeg skrevet lidt om emnet

Xy-sans er revideret

Skrevet af Jens U Kromann
12 Jan 2018
Xy-sans er revideret

Hvad sker der her?

1     -     1
1ut    -     2!
2     -     3ut

Hvis du spiller med xy-ut - og det bør du! - kan du forhåbentlig umiddelbart se, at det Svarer prøver at fortælle er, at han har 5 spar. Da han nemlig ikke går over den kunstige 2 fordi han har en hjerterfarve, må han logisk have en femfarve i spar. Ellers ville han jo have en jævn hånd og så skulle han ikke gå via 2, men springe direkte i 3ut.

Jeg har set nogle eksempler på at folk der spiller xy-ut går over 2 eller 2 uden at have noget at berette om majorfarverne, så det er en af de ting jeg har præciseret ved en revision af opslaget om xy-ut. 

Konventionen xy-ut er efter min mening det vigtigste redskab at have i skuffen efter Stayman og en eller anden form for Blackwood.